Kontrolovaná četba
Program DK/IB (Důležité knihy / Important books) je program kontrolované četby a jeho role v liberálně koncipovaném studijním programu je významná, neboť zejména odtud čerpá student látku pro přípravu nejen ke třem souborným zkouškám: z filosofie, historie a společenských věd (SAFM, EDK, SVIP), ale i k ostatním studijním povinnostem a pro bakalářskou práci.
Všechny DK/IB jsou vypsány v nabídce kvalifikačního modulu a mají podobu semestrálních kurzů. Student tedy již na začátku semestru musí zvážit, které DK/IB v průběhu semestru zpracuje, a vybrané DK/IB si musí stejně jako jiné kurzy zapsat.
Atestace kurzu spočívá ve vypracování referátu, eventuálně konspektu knihy a následné obhajobě při kolokviu. V sylabu každé DK/IB někdy učitel upřesňuje své speciální požadavky, jak knihu zpracovat. Jinak se obecně držte Doporučení prof. Jana Sokola o tom, jak referát nebo konspekt napsat. Text najdete v sylabu každé DK. Zároveň můžou být u jednotlivých DK specifikovány podmínky, do kdy je nutné referát odevzdat, případně kdy se uskuteční kolokvium apod. Obecně však platí, že referáty odevzdané do konce výuky (v zimním semestru) či do konce června (v letním semestru) budou opraveny tak, aby mohlo do konce zkouškového období proběhnout kolokvium. Referáty odevzdané během zkouškového období (v případě letního semestru dokonce až po 30. 6.) mohou být se souhlasem vyučujícího odkolokviovány do konce zkouškového období daného semestru. Toto řešení však není nárokové a záleží na možnostech vyučujícího a individuální domluvě s ním. Vyhněte se proto, pokud možno, tísnivým situacím vzniklých odesláním referátů na poslední chvíli a respektujte, že učitel také potřebuje čas na přečtení a posouzení.
Konspekty / referáty se odevzdávají a jsou posuzovány v Moodle. Student se tedy k příslušné DK/IB přihlásí i v Moodle. Konečné hodnocení kolokvia pak učitel zapisuje stejně jako atestace z ostatních kurzů do SIS.
DK/IB: Návod k použití „Důležité knihy / Importent Books“ jsem nevymyslel, a tak je mohu chválit bez uzardění: je to skvělý nápad, jedna z věcí, které dělají naše bakalářské studium a na něž může být FHS právem hrdá. Proč? DK/IB totiž plní celou řadu velmi žádoucích funkcí, které by se jinak dělaly moc těžko:
Vedle těchto zřejmých „efektů“ by ale dobře vybraný soubor DK/IB mohl dělat (a zčásti už dělá) ještě něco víc:
Pro praxi DK/IB z toho tedy plyne, že:
Kdyby byl mezi námi Kant, řekl by to dvěma formami „imperativu DK/IB“:
(Vidíte, k čemu je dobré, že jsme „všichni“ museli číst Kanta!) prof. Jan Sokol
|